Trettondagsafton, men varför firar vi den?

Gokväll på er! Ännu en afton av 3 tätt inpå varandra. En fråga då som jag grubblat på idag. Varför firar vi trettondagsafton? Julafton ja då föddes Jesus och nyårsafton=nytt år. Det är förståeligt men trettondagsafton.... 13 dagar efter jul vad hände då? Och varför inte 20 dagar efter jul eller 18 dagsafton? Kanske världens mest självklara sak men allvarligt hur många av er har koll?😊 vi firar då inget speciellt utan har som övriga dagar denna vecka ätit rester och rensat ut allt gott ifrån kylen. En god skinksås med trattkantareller och smaksatt cremefraiche fick bli vår middag ikväll men lite festligt blev det ändå med glassdessert till efterrätt. 
Annars har vi haft en fin dag där det tack och lov slutat regna och peppar peppar har vi nästan all snö kvar! Det regniga vädret gav oss ett bra sparkföre så Olle och jag tog en uppfriskande tur mitt på dagen. Olle fick köra min gamla spark som jag hade när jag var liten och som han tyckte det var kul.
Vi prövade att åka pulka med men det flög för fort utför backen till och med för mig. Så vi nöjde oss med att leka i slänten istället. 
 
 Sen avslutade vi med lite mamma mu Yatzy ett spel som jag verkligen rekommenderar.
Nu är det snart läggdags för stora och små och imorgon är sista dagen denna långa härliga julledighet som Micke är hemma innan vardagen drar igång med jobb och skola.
Tack för idag och glöm nu inte att svara på min fråga ovan i inlägget! 
#1 - - [email protected] :

Det är en religös högtid.
Trettondagen firas till minne av de tre vise männens besök hos Jesus barnet.
Numera är det inte mycket religion i skolan men när du gick hos mig läste jag alltid en bok under advent som hette Marias lilla åsna . Den handlar om Jesu födelse enligt bibeln.

Svar: Den kommer jag ihåg! Och så fick vi ha ljuslykta på bordet! Härliga minnen♡
Ylva Knutsson